fredag 20 januari 2012

Jag vet precis ungefär exakt var jag har lagt den.

Det här med att organisera sin tillvaro.
Att ständigt måsta prioritera och sålla ut viktig ifrån oviktig information . Att hinna med allt som ska göras på en dag och ändå inte känna sig stressad eller låta det gå ut över  sin omgivning. Förmågan att vara ”kåt, glad och tacksam” - det kanske man skulle ha lättare med om man fick lite mer hjälp i vardagen.
På jobbet: Papper, papper och mera papper. Organisera. Prioritera!
Hemma: Papper, viktiga brev, räkningar, besiktning-av-bilen-kallelse, tandläkartider, information från skolan och från fritidsaktiviteterna, föräldramöten och inhandlingslappar. Organisera. Prioritera!

Jag skulle ha en liten armé som jag kunde beordra ta itu med de här oändliga pappershögarna. Jag skulle vara officer eller överbefälhavare och bara behöva organisera dem strategiskt, inget operativt arbete. De skulle ta itu med all inkommande post och papper som jag inte orkade eller hann med. Och så kunde jag enbart fokusera på att infinna mig på rätt plats vid rätt tid och ha världens framförhållning. Jag skulle till exempel alltid veta när det var studiedag i skolan långt innan den kom.
Som överbefälhavare för pluton Papper skulle jag vara rak och tydlig i mitt ledarskap och peka med hela handen så att det inte blev några som helst missförstånd. Och mina soldater skulle svara mig 'Yes ma'am' på alla order. Hård men rättvis skulle jag vara:

Givakt! Uppställning! Pettersson – du går och stryker skjortan först och främst, sedan tar vi itu med dagordningen:
Du – soldat Andersson – går igenom CSNs årsbesked och strukturerar framtida inbetalningar!
Du – soldat Fredriksson – tar tag i nyhetsinformation om alla konton, lån och pension!
Du – soldat Pettersson – sorterar allt material från skolan; informationsmöten, klassrumsstädning och aktivitetsinformation!
Du – soldat Henriksson – hanterar inkommande post och reklam. Sorterar kuvert från tidningar. Nyttigt material ifrån onyttigt!

Några frågor? Nehej, då så!
Verkställ!
Höger om - framåt marsch - ett, två tre:

Aaaaaattack mot pappershögen!

Om jag hade min lilla pappersarmé så skulle vardagen bli mycket enklare.
När jag kom hem från jobbet skulle jag aldrig mer behöva ta itu med posten som jag har så svårt att hitta tid för, utan då hade redan soldat Henriksson sorterat det viktiga ifrån skräpet och källsorterat det. Skolinformation skulle aldrig glömmas bort i väskan eftersom soldat Pettersson skulle ha påminnt mig om den för länge sedan och själv sållat, skrivit upp prioriteringslista och fört in viktiga datum i kalendern som hänger på insidan av skafferiet. Och jag skulle aldrig behöva vara orolig för att åka på någon 150 kronors straffavgift från CSN för att jag hade missat någon inbetalning, för sådana saker skulle soldat Andersson se till att jag skötte klanderfritt.

Jag skulle aldrig behöva sitta mitt i pappershögen i slutet av april när självdeklarationen ska lämnas in och tänka; Var är årsbeskedet ifrån Försäkringskassan nu igen? Jag som visste precis ungefär exakt var jag hade lagt det…

Det hade verkligen underlättat med en pappersarmé.
Undrar om man kan efterlysa en på Servicefinder?
Jag tror bestämt jag ska prova i alla fall.

3 kommentarer:

EMILLANA sa...

hahhaha du er kjempe morsomt, det er ikke bare med papirer man må finne en løsning med alt i hjemmet og livet hahhahha

ha en fin kveld i vakre Sverige

Mrs NoGood sa...

Jag röstar för en pappersarmé, det låter som något som verkligen skulle förenkla vardagen på ett stort sätt.

Kram Mrs NoGood

Gringo och mamman sa...

Vi måste ta upp striden mot pappren! Men som min kära kompis sa, man kan börja med att ha "Ej reklam"-skylt på brevinkastet, så har man bara där hjälpt vår planet en liten bit på vägen.