lördag 15 oktober 2011

Chez Casa Gringo


Jag är en mycket effektiv person.
Jag dricker morgonkaffet i duschen, fredagskvällsvinet medan jag viker och sorterar tvätt i sovrummet och lördagsgodiset under tiden jag röjer ifrån diskbänken i köket.
Ett, två, tre. Marsh pannkaka. Prioritera. Jag kan göra minst tre saker samtidigt!

När jag tappar något på golvet får det ligga kvar tills jag tappar något mer, då behöver jag bara böja mig en gång för att plocka upp allt samtidigt istället för att böja på mig flera gånger. Det är nog tur, för när man är så klumpig som jag skulle man annars haft fel på ryggen för länge sedan.

Innan jag börjar steka köttfärsen till min paradrätt Pasta Bolognese ser jag först och främst till att plattorna åker på.
Pang! På med 6:an på den halvstora plattan till pastavattnet.
Poff! På med 6:an på den helstora plattan till köttfärssåsen också.

De måste hinna bli varma innan jag slänger dit kastrullen och stekpannan.

Swoosh! På med kallvatten till pastavattnet. All kraft som finns i kranen. Ja, jag tar allt kallvatten som finns i hela hyreshuset vettja, för här ska det vara friskt och gott vatten till min och Gringos bolognese! I med salt i vattnet också – fort som bara den.
Allt måste göras i en viss ordning för att arbetet ska flyta på så jämnt och smärtfritt som möjligt. Det får inte finnas några som helst störningsmoment.

Varenda rörelse är planerad och görs av en i förväg bestämd anledning. Vi är synkroniserade och samspelta, Gringo och jag, så när jag vänder mig åt vänster för att hämta hålsleven vet hon om att hon måste parera åt höger för att inte vara i vägen. Påbörjar jag en mening, avslutar hon den. Och när jag sedan slår av hetvattnet och häller upp pastan på serveringsfatet, ja då vet Gringo i samma veva att maten är klar och att hon ska göra de sista finjusteringarna vid middagsbordet.
Som att lägga fram födelsedagsgirlangerna och tre sugrör vardera i våra glas, till exempel . Sådana där vanliga bordsdekorationer som hör vardagsdukning till. Vi är ett bra team, Gringo och jag, och skulle säkerligen platsa in på vilken lyxkrog som helst i storstan.

Man kan kort och gott säga att det är litegrann som i tomtens verkstad inför jul när vi lagar mat hemma hos oss. Det enda som saknas är den där smarta schackmålarfärgen.
En sådan skulle vi ha. Fast i vårt fall skulle den bli till espresso med ångad mjölk och biscotti istället. Som målades upp alldeles efter varmrätten.

Voilá!

Tänk så effektiv matlagning kan vara hemma hos casa Gringo.

Inga kommentarer: