lördag 29 oktober 2011

Var köper man framtidsblockerare?


Lev i nuet!
Här och nu. Inte imorgon, inte om en vecka, inte om en månad eller i solen nästa sommarsemester någonstans utomlands. Och lev absolut inte i det förgångna heller. Överlevnadskonstnärerna förespråkar nuet.
Men ingen säger hur det praktiskt går till.

Det här är ett återkommande problem för mig. Hur gör man egentligen för att leva i nuet? För att inte automatiskt blicka framåt och sätta igång drömprocessen och allt planerande?

Folk som klarar av att leva i nuet, bär de osynliga skygglappar som istället för att sitta fast på sidorna av ansiktet sitter mitt framför ögonen på dem? Ungefär som om de bar en osynlig mössa med ett stativ, lika långt som en halvtimme fast omräknat i längdenhet, som börjar på mitten av mössan, mitt uppe på hjässan, och sen går rakt ut framför ögonen och där längst ut sitter själva skygglappen. Eller framtidsblockeraren, som man kanske skulle kunna kalla den.

Är det sådana anordningar folk som lever i nuet går omkring och bär utan att vi andra vet om det? I så fall är det väl ingen match.
Då skulle jag också klara av det, utan några som helst problem.

Om jag hade en framtidsblockerare skulle jag enklare kunna slå av knappen till drömfabriken och framtidsplaneringen och istället bara kunna fokusera på just det jag gör för stunden - inom de närmsta 30 minutrarna. Jag hade blivit tvingad till nutid. Det hade inte varit så dumt. Undrar just var man kan köpa en sån?

Men, problemet med att inte tänka på gårdagen återstår fortfarande.
Hur ska jag undvika att tänka på allt det där jag sa, gjorde eller alla drömmar jag hade? Som aldrig gick i uppfyllelse. Eller allt jag längtar tillbaka till i mitt förflutna?

Lobotomi?
Nej, då blir jag ju dum i huvudet på riktigt.

Jag kanske ska strunta i att tvätta backspegeln? Låta den gro igen. Eller ska jag själv framkalla nackspärr med flit? Det är också en bra nutidstvingare.

Det tål att tänkas på.
Jag återkommer i ärendet. Inom en relativt kort period.

Inga kommentarer: