måndag 24 oktober 2011

En sinnenas charter


Att hålla på och känna efter hit och dit.
Vad ska det vara bra för?

Man kanske inte ska hålla på och ifrågasätta sitt välbefinnande så mycket, som min kära vän sa till mig i söndagsmorse över en kopp kaffe och två hårdkokta ägg.
Man kanske ska ta och lägga lock på känslorna ett tag och bara leva.
Go with the flow som det heter. Livet går ju vidare hur man än mår och vad man än gör, klockan tickar på i sin vanliga takt och det kommer att komma nya soliga dagar även om det regnar idag. Nya årstider och nya västanvindar som föder ny inspiration och nya infall. Det gör inte så mycket om man inte hann läsa gårdagens tidning, för idag kommer det ju nya nyheter, och nya grå hår i ögonbrynen. Hur mycket jag än ansar dem.

Det hjälper inte att man går omkring och frågar sig själv;
Är jag lycklig? Vad vill jag med mitt liv? Vad har jag lärt mig av mina misstag?
H u r    m å r    j a g    e g e n t l i g e n?

Ja, säg det den som vet? Den som har fågelperspektiv.

Jag ska ta en emtionell semester, tänkte jag. En sinnenas charter.
Jag kommer inte att lära mig något nytt under den här tiden, inte bli matad med kultur eller hitta några revolutionerande lösningar på befintliga problem. Tankeverksamheten kommer bara att ligga och sörpla på paraplydrinkar vid Playa Inglés och spana in snygga solbrända killar som springer omkring och spelar beachvolley i speedos ett tag framöver. Medan Enrique Iglesias sjunger skönsånger i bakgrunden. Alla krävande kreativa tankar får vila till 2012.

Ja, sörpla på låtsasdrinkar i solen är det enda jag tänker sysselsätta min analytiska hjärnhalva med fram till jul. Jag säger härmed nej till utvecklande, stora förändringar och nya insiktsplatåer. Det vill jag inte ha.
Bara koppla av i en sinnenas semester. Njuta av naturen, Gringo och eventuellt soliga dagar.

 

Håll med om att det är en god tanke, om inget annat.

Inga kommentarer: